هدف از تصویب این طرح مبارزه با استیلای گروه های بزرگ امریکایی و رد نظریه آزادی استفاده از آثار در فضای مجازی و اینترنت می باشد.

متن نهایی حمایت ازحق تالیف که مدت زیادی در مورد آن بحث و اظهار نظر می شد، نهایتا در پارلمان اروپا به تصویب رسید. هدف از تصویب این طرح مبارزه با استیلای گروه های بزرگ امریکایی و رد نظریه آزادی استفاده از آثار در فضای مجازی و اینترنت می باشد.

به گزارش شبکه رادیویی آر ت ال نمایندگان پارلمانا روپا متنی را که در سال ۲۰۱۶ ا ز سوی کمیسیون اروپا ارائه شده بود و موجب بروز جنجال فراوان گردیده بود، نهایتا در ۲۶ مارس با ۳۴۸ رای مثبت ۲۷۴ رای منفی و ۳۶ رای ممتنع به تصویب رساندند. موافقان این متن معتقدند که با تصویب آن تضمین های لازم برای آزادی بیان و خلاقیت های هنری در فضای مجازی فراهم می آید.

تصویب این متن که مدت زیادی موضوع اختلاف طرفداران و مخالفان و اعمال لابی گری های شدید هر دو جناح بود، به منزله اعمال قانون حق تالیف اروپایی مصوبه ۲۰۰۱ در حوزه مجازی محسوب می گردد. غول های بزرگ اینترنتی مانند گوگل و فیس بوک که از

آزادی اینترنت سود فراوانی می کنندا ز مخالفان تصویب این متن محسوب می شوند. در همین حال تظاهرات متعددی در کشورهای مختلف اروپایی با شعار اینترنت را نجات دهید در مخالفت با اعمال قوانین اروپایی در حوزه اینترنت و فضای مجازی برپا گردید. گوگل نیز در بیانیه ای اعلام کرده بوده که از مبادله آزاد افکار و اندیشه ها در اینترنت حمایت می کند.

دو بند این قانون بیش از همه مورد توجه می باشد. یکی بند ۱۳ در مورد ضرورت مذاکره با خالقین و مولفین آثار هنری و دارندگان حقوق آن ها که بیش از همه یوتیوب یا تامبلر را تحت فشار قرار می دهد. از طرفی تمام شرکت ها و غول های اینترنتی را نسبت به

محتوی مطالب، مدارک، موسیقی، فیلم و ... منتشره از نظر حقوقی مسئول می سازد.

مخالفان این قانون معتقدند که شرکت های بزرگ راهی ندارند تا با اعمال فیلترها و تهیه الگوریتم هایی بتوانند بیش از پیش مطالب منتشره را فیلترینگ کنند و این امر تدریجا فضای آزاد مجازی کنونی را به سمت اعمال نوعی سانسور سوق می دهد. بند دوم دیگری

که مهم می باشد بند ۱۱ این قانون است که بر أساس آن ایجاد حق مشابه حق تالیف برای نویسندگان متون مطبوعاتی قائل گردیده است. از همین رو در صورت استفاده مطالب رسانه ای آن ها در گوگل یا فیس بوک من بعد منتفع خواهند شد.

کد خبر 1201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =